روند افزایشی جانباختگان کرونایی در استان فارس نگران‌کننده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ارزیابی آمارهای مناطق مختلف استان، نشان‌دهنده افزایش میزان بستری موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در روزهای گذشته بوده که به معنی چرخش گسترده ویروس در سطح جامعه است.

 بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 26 شهرستان‌‌ استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، 7 شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و 3 شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس شهرستان‌های مرودشت، بیضا، کوار، قیروکارزین، اوز، گراش و لامرد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بوانات، نخبگان و مهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و مابقی در وضعیت قرمز یا پر خطر هستند.

این وضعیت به معنای شیوع گسترده امیکرون و کرونا در استان فارس است به گونه‌ای که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز نسبت به همه‌گیری این سویه و تهدید سلامت خانواده‌ها هشدار دهد. وی همچنین امروز نیز در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا از افزایش بستری افراد دارای علائم و مبتلا به کرونا در چند روز گذشته خبر داد.

افزایش موارد بستری و جانباختگان در استان فارس

وی با اعلام هشدار مبنی بر اینکه شدت ابتلا به اُمیکرون از آنچه در جامعه تصور می‌شود، بیشتر است، گفت: ارزیابی آمارهای مناطق مختلف استان، نشان‌دهنده افزایش میزان بستری موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در روزهای گذشته بوده که به معنی چرخش گسترده ویروس در سطح جامعه است.
حسینی از کاهش توجه عمومی نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه انتقاد کرد و آن را تهدیدی جدی برای سلامت مردم دانست. به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز این تصور اشتباه که امیکرون شدت سویه‌های گذشته کرونا را ندارد و سبب بستری و مرگ و میر نمی‌شود، سبب شده توجه مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک کاهش پیدا کند.

وی معتقد است که این تصور نادرست سبب شده تا مردم در صورت داشتن علائم بیماری، آن را سرماخوردگی معمولی تلقی کرده و به خود درمانی روی بیاورند که این موضوع می‌تواند به شدت یافتن بیماری و چرخش بیشتر ویروس بین خانواده‌ها و جامعه منجر شود.

انتقاد از بی‌توجهی عمومی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

حسینی افزایش آمار جان‌باختگان کرونا طی روزهای اخیر در کشور را نگران‌کننده و حاکی از بی‌توجهی عمومی نسبت به رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه دانست و بر اهمیت واکسیناسیون به ویژه دریافت دُز سوم واکسن تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه واکسیناسیون کودکان 5 تا 12 سال نیز در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته از مردم درخواست کرد که برای واکسن کودکانشان اقدام کنند.

حسینی از بازدیدهای مستمر تیم‌های نظارتی با حضور ادارات و سازمان‌های مرتبط در استان خبر داد و افزود: این نظارت‌ها در حوزه‌های مختلف با حضور تیم‌های سلامت و بررسی نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی و مراکز خرید، همچون گذشته با جدیت ادامه دارد و با متخلفان بر اساس قانون برخورد و پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

راهکار مقابله با این سویه تکمیل چرخه واکسن است

ساده‌انگاری مردم و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عامل اصلی است که عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگویی برای به وجود آمدن وضعیت کنونی مطرح کرده که این مسئله در کنار روند کند مراجعه برای واکسیناسیون شدت گرفتن موج امیکرون را بسیار زیاد می‌کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز راهکار مقابله با این سویه را تکمیل چرخه واکسن به ویژه تزریق دز سوم دانست و گفت: هر چه شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود خطرات امیکرون کمتر می‌شود.

به گفته رضائیان در حال حاضر پوشش ماسک در استان فارس کمتر از 40 درصد است در حالی که این میزان باید به 90 درصد برسد تا از شدت گرفتن بیماری جلوگیری کرد.