این روزها مسئولین شهرهای توریستی از جمله شیراز اقدامات متفاوتی را برای جذب گردشگر انجام می دهند تا در کنار مکان های تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و طبیعی فضایی جدید را برای مسافران فراهم کنند. یکی ازاین اقدامات ایجاد فضای سبزی متفاوت با عنوان بزرگترین باغ عمودی خاورمیانه در شیراز است.
محیط زیست در چند دهه اخیر به دلیل صنعتی شدن شهرها، ترافیک های شدید و آلودگی هوا دست خوش تغییرات بسیاری بوده است، که این موضوع خود می تواند معظل بزرگی برای شهرها به خصوص کلان شهرها باشد. اما شهردار شیراز با همکاری مهندسان داخلی توانسته یک اثر زیبا و دیدنی را در این شهر تاریخی به وجود آورد که نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه هم بتواند سر و صدا کند و از آن به عنوان بزرگترین باغ عمودی خاورمیانه نام برده شود. شایان ذکر است که این باغ توسط معماران برتر ایرانی ساخته شده است.

باغ عمودی یک تکنیک برای کاشت گیاهان بر روی پنل های عمودی معلق یا متصل به دیوار به وسیله شیوه کاشت هیدروپونیک (شیوه کاشت گیاه بدون خاک) می باشد. دیوار سبز از زمان تمدن های باستان استفاده می شده است. دیوار های سبز تا چندین دهه می تواند دوام داشته باشد و طبیعت را وارد زندگی روزانه ماشینی انسان کند. باغ عمودی قابل استفاده در لاب هتل ها، دفاتر، شرکت ها، حیاط خانه ها، فضای داخلی خانه ها، راه پله ها، روف گاردن و… می باشد.

بزرگترین باغ عمودی خاورمیانه

ممکن است در پی ساخت این باغ سوالی پیش بیاید، مبنی بر اینکه با توجه به مشکل کم آبی و بحران های به وجود آمده از خشکسالی های مداوم که سال های متمادی، کشور و به ویژه استان فارس را به آن دچار کرده است وجود دارد، چرا باید همچین مجموعه ساخته شود! اما مهندسان این پروژه به این موضوع هم فکر کردند و برای آبیاری گیاهان از روش های نوین آبیاری نیز استفاده شده است، که این روش نه تنها مشکل کم آبی را تشدید نمی کند بلکه سبب می شود تا طول عمر گیاهان هم در این باغ افزایش یابد.

همان طور که گفته شد ، این تکنولوژی هیدروپونیک نام دارد، که امروز در کشت های نوین در حال رونق گرفتن است، استفاده از این تکنولوژی در بهره وری آب تاثیر شگرف و موثری دارد. آنچه در نسخه کارشناسان برای تامین آب در این باغ عمودی است، تامین آن به روش هیدروپونیک بوده که با بازیافت آب خاکستری برج ها تامین می شود.

حدود ۶۰۰ قطعه از نمای این برج با استفاده تکنولوژی های تک در شیراز ساخته شده است که بر روی نمای این برج قرار می گیرد. مساحت این باغ ۳ هکتار بوده و عطر خوش و رایحه دل نشین بهار نارنج شیراز در طبقات این باغ بزرگ عمودی خاطره ای به یادماندنی را برای خانواده هاو مسافرانی برای بازدید با این باغ می روند رقم خواهد زد.