گروه استان‌ها- مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس شرایط بازگشایی مدارس را مطرح کرد و گفت: توصیه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است با این حال تهویه مناسب و استفاده از ماسک دو اصل برای بازگشایی مدارس است.
خلیل عسگری پیش از ظهر امروز در نخست نشست از سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو اظهار داشت: در 2 سال گذشته آموزش حضوری مدارس به دلیل کرونا تعطیل شده بود و آموزش‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه با این وجود مدارس پای کار آمدند و آموزش متوقف نشد، گفت: پس از دو سال آموزش و پرورش در 14 فروردین امسال به صورت جدی مصمم به اجرای آموزش حضوری است و مدیران دعوت شدند تا مقدمات بازگشایی مدارس فراهم شود.

عسگری با بیان اینکه آموزش و مسائل اجتماعی تاثیر زیادی از کرونا گرفته است، افزود: خط قرمز همه ما سلامت معلم و دانش‌آموز است اما افت تحصیلی شدیدی در این مدت رخ داده است که علاوه بر آن مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی نیز دچار افت شدید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه تایید شدن و دیده شدن نیاز نوجوانان است که در آموزش غیرحضوری محقق نشده است، بیان کرد: همین امر سبب شده که آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نیز تابع دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستیم.

وی با اشاره به شرایط بازگشایی مدارس عنوان کرد: بیش از 80 درصد دانش‌آموزان واکسن تزریق کردند اما توصیه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است با این حال تهویه مناسب و استفاده از ماسک دو اصل برای بازگشایی مدارس است.

عسگری درباره فعالیت مدارس شبانه‌روزی نیز تصریح کرد: مدارس عشایری براساس پروتکل‌ها حضور داشتند و تحصیل می‌کردند و در روزهای آینده نیز چهارچوب‌های جدید تدوین می‌شود.

وی درباره افت تحصیلی به ویژه در پایه اول و دوم مدارس گفت: افت تحصیلی به ویژه در پایه‌های ابتدایی دغدغه آموزش و پرورش است و سیاست‌گذاری‌هایی دنبال می‌کنیم که این مسئله برطرف شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس درباره سرویس مدارس نیز عنوان کرد: کارگروهی برای همین امر در منطقه و مدرسه‌ها داریم و به همین دلیل کار به مدارس سپرده شده است.

عسگری با بیان اینکه برای سرویس ایاب و ذهاب هماهنگی‌هایی صورت گرفته است بیان کرد: سرویس مدارس اختیارش به مدیران مدرسه و کارگروه ماده 18 مدرسه سپرده شده تا این مشکل نیز متناسب با شرایط حل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه استان فارس بزرگترین استان از نظر تعداد ادارات آموزش و پرورش در کشور است، افزود: 59 اداره و ناحیه آموزشی، بیش از 941 هزار دانش‌آموز، 43 هزار و 17 کلاس، 9 هزار و 64 مدرسه دارد که 142 هزار و 299 نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست این دولت و وزارت‌خانه و اهتمام ما در استان فارس بر توسعه مدارس هیئت امنایی است، افزود: تصمیم داریم که در نقاط محروم در راستای عدالت تربیتی این سیاست اتخاذ شود.

عسگری با بیان اینکه 59 هزار و 471 فرهنگی شاغل داریم که با تعداد حق‌التدریس 62 هزار و 40 نفر هستند، بیان کرد: برای بیش از 5 هزار نفر حکم کارگزینی انجام شده است که برای 3713 نفر در مهرماه امسال مقدمات فراهم شده که وارد چرخه آموزش و پرورش می‌شود.

وی با بیان اینکه مربیان طرح امین و قرآنی نیز جذب شدند که در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند، عنوان کرد: با همه این شرایط برای سال آینده 16 هزار و 500 تا 17 هزار نفر کمبود داریم که 3 هزار و 713 نفر کارهای استخدامی آنها انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به راهکارهای رفع کمبود معلم تاییدگفت:مکانیزم قانونی داریم که دو سال به سنوات خدمت همکاران کنونی اضافه شود و همچنین استفاده از نیروهای حق‌التدریس از دیگر راهکارها برای جبران کمبود معلم است.
عسگری با بیان راهکار برای تحقق شعار سال از سوی آموزش و پرورش افزود: توسعه پژوهشکده و پژوهش‌سراها از محوری‌ترین برنامه برای تحقق دانش‌بنیان بودن شعار سال است، همچنین با همکاری شهرداری فضایی برای استفاده از اولیا و دانش‌آموزان آماده می‌شود که بر اساس آن 30 میلیارد شهرداری و یک ساختمان آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن مورد بازنگری و توجه است، افزود: توسعه هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی مدنظر است تا بخش سوم شعار سال محقق شود.

عسگری با بیان اینکه بیشترین تعداد اکنون در حوزه انسانی تحصیل می‌کنند، افزود: از مجموع دانش‌آموزان حوزه نظری 45 درصد انسانی، 41 درصد تجربی، 12 درصد ریاضی و 78 صدم درصد معارف هستند و در همین راستا به دنبال توسعه متوازن هنرستان‌ها هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه باید رشته‌ها را متناسب با نیازهای جامعه تغییر دهیم و در باور مردم نیز تحول ایجاد کنیم، افزود: طرح مهارت‌آموزی نیز از سال نخست دبیرستان اجرا می‌شود که به ارتقای مهارت‌ دانش‌آموزان کمک می‌کند.

وی درباره انتصابات در آموزش و پرورش نیز گفت: آموزش و پرورش متعلق به همه و به وسعت انقلاب گسترده است در انتصابات مشورت را انجام می‌دهم اما خودم به عنوان مسئول تصمیم می‌گیرم تا آموزش و پرورشی در تراز انقلاب تشکیل شود و بنا بر تکریم معلم است‌ و جابه‌جایی مدیران در راستای شعار دولت و انقلاب خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده میزبان اجلاسیه سراسری نماز هستیم، گفت: اگر کرونا اجازه دهد قرآن را تا روستاها ببریم، برای استفاده از ظرفیت مربیان قرآنی اهتمام داریم و رویکرد جدید معاونت پرورشی در راستای ترویج قرآن خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس درباره سرانه آموزشی نیز افزود: در طول 10 سال گذشته یک ریال سرانه به حساب مدارس واریز نشد اما در 1400 در حوزه سرانه دانش‌آموزی 50 میلیارد تومان سرانه واریز شده است که کافی نیست اما به مدارس کمک خوبی می‌شود.
عسگری با اشاره به تفاهم‌نامه 20 میلیارد تومانی با وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه تربیت بدنی در مدارس دخترانه افزود: این تفاهم 100 درصد تحقق یافته علاوه بر آن 7 میلیارد از سوی وزارت خانه که با کمک خیران 12 میلیارد تومان شده برای تربیت بدنی مدارس دخترانه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به تشکیل قرارگاه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان فارس افزود: 3 سند را محور فعالیت‌‌ها قرار دادیم یکی سند تحول و تربیت است، دیگری بیانیه گام دوم و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی که در این راستا شورای اندیشه‌ورز تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اجرای سند نیاز به قرارگاه تربیتی داشت، بیان کرد: از افراد مختلف دعوت کردیم و هیئت اندیشه‌ورز اسناد بالادستی را تشکیل دادیم تا سند تحول به بلوغ در حوزه گفتمان‌سازی برسد و به عنوان استان نمونه برای اجرای سند تحول برگزیده شدیم.
عسگری افزود: هیئت اندیشه‌ورز برنامه‌هایی در قالب 4 ساله و 10 ساله دارد و از نظرات دانش‌آموزان نیز در این هیئت استفاده می‌شود چرا که اجرای سند نیاز به عزم همگانی دارد.