پاسارگاد شیراز، تاریخ به روایت هخامنشی

شهر زيباي شيراز يکي از کلانشهرهاي مهم و اصلي کشور در زمينه گردشگري است. اين شهر به سبب جاذبه هاي ديدني بسيار در ايران و جهان کاملا شناخته شده است و هر ساله خيل عظيمي از گردشگران به سمت آن روانه مي شوند. پاسارگاد يکي از جاهاي ديدني شيراز است که محبوبيت زيادي دارد. عظمت بناهاي تاريخي و زيباي موجود در پاسارگاد شيراز چشم هر بيننده اي را ميخکوب کرده و او را در حيرت و شگفتي غرق مي کند.

پاسارگاد

روايت ساخت پاسارگاد شيراز

پادشاه بر بلندايي ايستاده و به دشت سرسبز و فراخ پيش رو خيره نگاه مي کرد. امپراطوري جوانش تازه پا گرفته بود و دشمنان يک به يک شکست خورده بودند. روياهايي بزرگ، آنقدر که جهان را با تمام ساکنينش پر از عدل و برابري کند در سرش رژه مي رفتند. امپراطوري نوپا، يک پايتخت تمام عيار مي طلبيد. حالا که مرزهاي امپراطوري تا آن سوي آب ها رفته بود، پادشاه بناهاي باشکوهي را در طول فتح هاي مکرر خود در نبردهايش به چشم ديده بود. طرحي بکر در سر پادشاه طوفان به پا کرد. حالا وقت آن رسيده تا بهترين معماران از سراسر جهان بنايي درخور و باشکوه بسازند، و من کوروش هستم، شاه شاهان!

مجموعه پاسارگاد شيراز

در 82 کيلومتري تخت جمشيد و در 130 کيلومتري شهر شيراز يک مجموعه باستاني قرار دارد که شهرتي جهاني دارد و جزو ميراث هاي ثبت شده جهاني است. کافي است خودتان را به شهرستان پاسارگاد برسانيد. مرکز اين شهرستان سعادت شهر است. اگر مسير جاده اصلي شيراز-اصفهان را پيش رو بگيريد در 21 کيلومتري سعادت شهر به يک جاده فرعي مي رسيد که چهار کيلومتري طول دارد و شما را به يکي از تاريخي ترين، باستاني ترين و مهم ترين ايستگاه هاي تاريخ مي رساند.

ساعات بازديد: 8 الي 17:30
هزينه بليط: 3000 تومان

آرامگاه کوروش کبیر

همه ما پاسارگاد را با يک تصوير به ياد داريم؛ آرامگاه کوروش! يک بناي سنگي با ارتفاعي 11 متري با تخته سنگ هاي بزرگ تقريبا سفيد رنگ که شش رديف پله مانند و يک بناي کوچک شيرواني آن را تبديل به يک بناي هفت طبقه کرده است. آرامگاهي با 25 قرن قدمت که هيچ گونه ملاتي بين سنگ هاي آن به کار نرفته و سنگ ها با بست هاي فلزي به يکديگر متصل شده اند. طبقه هفتم آرامگاه، خزانه ناميده مي شود و نقل است که تابوت زرين کوروش حاوي پيکر موميايي پادشاه به همراه جواهرات بسياري در اين خزانه قرار داشت. کوروش در جنگ با سکاها کشته شد و پيکرش به اين آرامگاه انتقال يافت. شايد جالب باشد اگر بدانيد طرح اين آرامگاه متعلق به خود کوروش است چراکه با تمام طرح ها به طرز جالبي هم خواني دارد.

پاسارگاد