معرفی باغ عفیف آباد شیراز

«باغ عفیف‌ آباد» یا «باغ گلشن» از باغ‌های تاریخی و مکان های دیدنی شیراز است که توسط ارتش جمهوری اسلامی اداره می‌شود. این باغ زیبا به‌دلیل قرار داشتن یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه در آن رنگ و بویی کاملا نظامی به خود گرفته و در گوشه و کنار آن می‌توانید انواع ادوات نظامی و حتی تانک و توپ‌های بسیار قدیمی را مشاهده کنید.

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز کجاست؟

باغ عفیف آباد در انتهای خیابان عفیف آباد، نزدیک به خیابان ستارخان قرار دارد. برای دسترسی به باغ عفیف آباد می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، ایستگاه چهارراه زرگری (مطهری) و ایستگاه آوینی هستند که با پیاده شدن در این ایستگاه‌ها می‌توانید با تاکسی‌ خود را به باغ عفیف آباد برسانید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌هایی که در بلوار استقلال تردد می‌کنند، استفاده کنید و با پیاده شدن در یکی از ایستگاه‌های زرهی در بلوار استقلال و بعثت در بلوار بعثت و اندکی پیاده‌روی به مقصد برسید. بهترین انتخاب برای دسترسی به باغ عفیف آباد از نقاط مختلف شهر تاکسی است.

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در دوران صفویه بنا شده و از آن زمان یکی از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان ایرانی بوده است. این باغ در دوران قاجاریه توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری شد، میرزا علی خان باغ پس از خرید باغ، آن را نوسازی می‌کند و عمارت دو طبقه‌ بزرگی در وسط باغ بنا می‌کند. عمارت ساخته شده هنوز هم در باغ عفیف آباد پابرجا است و توسط ارتش جمهوری اسلامی به دو موزه‌ سلاح‌های نظامی در طبقه‌ اول و موزه‌ عبرت در طبقه‌ دوم تبدیل شده است.
با روی کار آمدن حکومت پهلوی این باغ به فرح پهلوی هدیه داده می‌شود و سرانجام در سال ۱۳۴۰ ارتش موفق می‌شود طی یک مزایده این باغ ۱۲۷ هزار متر مربعی را خریداری کند. باغ عفیف‌ آباد همچنان در اختیار ارتش قرار دارد و بازدید از آن هم برای عموم آزاد است. لازم به ذکر است که موزه‌ نظامی باغ عفیف آباد در فروردین سال ۱۳۷۰ به همت ارتش جمهوری اسلامی در این کاخ بر پا شد تا به موزه‌ نظامی شماره دو کشور تبدیل شود.

بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد شیراز

کل مجموعه‌ باغ عفیف‌ آباد از کاخ سلطنتی، حمام و قهوه‌خانه‌ سنتی و باغ ایرانی تشکیل شده است که هم‌اکنون همه‌ آن‌ها برای بازدید عموم در دسترس قرار دارند.

کاخ سلطنتی

ساختمان کاخ در دو طبقه ساخته شده و در آن حدود ۳۰ اتاق و تالار وجود دارد. طبقه‌ اول کاخ امروزه به موزه‌ نظامی تبدیل شده و در آن ادوات جنگی و اسلحه‌هایی مربوط به دوران مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان از این موزه قرار گرفته است. اموال این موزه از ابتدایی‌ترین جنگ‌افزارها تا اسلحه‌های پیشرفته‌ سال‌های نه چندان دور را در بر می‌گیرند که می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب باشد.

باغ عفیف آباد شیراز

قهوه‌خانه

ساختمان قهوه‌خانه‌ سنتی باغ عفیف‌ آباد به شیوه‌ معماری ایرانی ساخته شده و حوض کوچکی وسط حیاط آن قرار دارد. در اطراف دیوار قهوه‌خانه نقش‌هایی از شاهنامه‌ فردوسی مثل «داستان زال و سیمرغ» یا «نبرد رستم و اسفندیار» نقاشی شده‌اند. متاسفانه در حال حاضر این قهوه‌خانه کاربری تجاری دارد که از زیبایی آن کاسته است.

حمام سنتی

حمام سنتی مجموعه هم مانند تمام حمام‌های سنتی ایرانی ساخته شده و دارای دو خزینه‌ آب سرد و آب گرم است. دیوارهای این حمام که به روشی بسیار ابتدایی مرمت و بازسازی شده‌اند با نقش‌های برجسته‌ای مثل «فرهاد در کوه بیستون» و «دیدار مردم با خسرو پرویز» پوشیده شده است. متاسفانه سبک مرمت این حمام هم حس و حال واقعی آن را از بین برده و از جذابیت آن کاسته است.

باغ ایرانی

باغ عفیف آباد در زمان ساخت نمونه‌ کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی بود که متاسفانه امروزه به بخش گل‌کاری و درختان باغ توجه زیادی نمی‌شود و دیگر آن بعد از زیبایی باغ چندان چشم نمی‌آید. اما با این وجود هنوز هم تماشای نخل‌های سر به فلک کشیده و انواع درخت‌های مرکبات در این باغ بزرگ و زیبا حس خوبی به شما می‌دهد.

باغ عفیف آباد شیراز

ساعات بازدید و بلیط باغ عفیف آباد شیراز

ساعات بازدید باغ عفیف آباد در نیمه اول سال از ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۷ است. روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) این مجموعه فعالیت ندارد. بهای بلیط برای گردشگران داخلی در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان بوده است و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان.

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف آباد شیراز

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف آباد مانند دیگر باغ‌های شیراز اردیبهشت ماه است. البته این باغ در فصول دیگر سال نیز جذابیت خود را دارد. حتی در فصل‌ زمستان به‌دلیل وجود موزه‌های نظامی و عبرت، بازدید از این مجموعه می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.