سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد – کوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.

سد تنگاب در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. مختصات جغرافیائی محل سد در ۵۷-۲۸ عرض شمالی و ۳۲-۵۲ طول شرقی است.

نامهای دیگر این سد : سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریو برزن هستند.

ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵۱ متر است.

ویژگی های دریاچه سد تنگاب

سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده که با آبدهی کل بین ۵/۲ تا ۵ متر مکعب بر ثانیه که حدود ۲۳ دهنه چشمه با دبی‌های متفاوت در سر آب رودخانه را تغذیه می کند. از طرف دیگر آبهای جاری دشت شور آب، مهکویه، زنجیران و جووکان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی محکویه به تنگ هلالو می‌رسد. بعد از طی حدود ۵ کیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود. پس از عبور از دشت فیروز آباد به سمت جنوب شرقی منحرف شده و از تنگ هایقر عبور می‌نماید و به رودخانه موند پیوسته و به خلیج فارس می‌ریزد.

امکانات ویژه دریاچه سد تنگاب

سرشماری پرندگان در نیمه زمستان انجام می‌شود و طی این سرشماری تعداد 17 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل انواع اردک‌ها ، لک لک سانان ( لک لک سیاه ، اگرت کوچک و بزرگ، حواصیل و … ) ، پلیکان سانان ( پلیکان خاکستری و باکلان ) ، کشیم سانان و آبچیلک مشاهده وشناسایی شده است. عمده پرندگان مهاجر دریاچه سد تنگاب ، خاص مناطق سردسیر شمالی است.