78 / 100

روستای دشتک شیراز روستایی پلکانی و کوهستانی در نزدیکی مرودشت می‌باشد. این روستا از توابع بخش درود زن، دهستان ابرج است که زیر مجموعه شهرستان مرودشت می‌باشند.

در ادامه به معرفی تاریخچه، خصوصیات، موقعیت جغرافیایی و دیگر ویژگی های روستای دشتک می‌پردازیم. امیدوارم در سفر آینده خود به این استان حتما از روستای دشتک شیراز هم دیدن کنید.

روستای دشتک شیراز
روستای دشتک شیراز

روستای دشتک شیراز منطقه ای پلکانی و کوهستانی در نزدیکی مرودشت است. روستا از توابع بخش درود زن دهستان ابرج است که زیر مجموعه شهرستان مرودشت به شمار می رود. آب و هوای کوهستانی، طبیعت بکر، باغ‌های میوه و دیگر خصوصیات این روستا باعث شده که به یکی از مقاصد گردشگری استان فارس تبدیل شود.

اگر به استان فارس بارها سفر کرده‌اید و حال می‌خواهید جاهای دیدنی کمتر شناخته شده آن را هم بازدید کنید، روستای دشتک شیراز گزینه پیشنهادی ماست. در ادامه به معرفی تاریخچه، خصوصیات، موقعیت جغرافیایی و دیگر ویژگی های روستای دشتک می‌پردازیم.

تاریخچه روستای دشتک شیراز

آثار و شواهدی از روستای دشتک به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند قدمت روستا به دوران حکومت هخامنشیان باز می‌گردد. گورستانی قدیمی در نزدیکی روستای دشتک قرار دارد که سنگ نوشته‌های آن حداقل تاریخ قرن ۷ هجری را حک کرده‌اند. بدیهی است ک سنگ نوشته‌های قدیمی‌تر در اثر بارندگی‌ها و گذر قرن‌ها از بین رفته باشند. مردم روستای دشتک به زبان فارسی و گویش دشتکی صحبت می‌کنند.

این گویش یکی از شاخه‌های فارسی قدیم یا پهلوی است که بسیاری از کلمات باستانی همچنان در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فاصله روستای دشتک تا شیراز ۸۰ کیلومتر است. روستای دشتک با جاذبه هایی همچون تخت جمشید فاصله چندانی ندارد. با این حساب می‌توان گفت روستا در گذشته در جوار تمدن‌های بزرگ و قدرتمند به حیات خود ادامه داده است.

ویژگی‌های روستای دشتک شیراز

روستای دشتک که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود در یک دشت کوچک قرارگرفته که وجه تسمیه آن همین موضوع است. اطراف روستا را رشته کوه‌های بلند احاطه کرده‌اند و خانه‌ها به حالت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده‌اند. آب و هوای روستا با سرزمین‌های اطراف متفاوت است و تحت تأثیر کوهستان می‌باشد.

در فصل بهار و تابستان هوای خنک و در پاییز و زمستان هوای سردی را در دشتک تجربه خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل آبادانی روستای دشتک، وجود چندین چشمه و آبشار دائمی است که درختان و باغ‌های میوه را سیراب می‌کنند. این چشمه‌ها باعث سرسبزی روستا شده‌اند به طوری که در فصل پاییز، هزاران رنگ را در منظره روستا مشاهده خواهید کرد.
مردم روستا از دیرباز خود کفا بوده و به مشاغلی مانند پرورش زنبور، دامداری، گیوه دوزی، نمد مالی، باغداری و… مشغول هستند.

البته خاطر نشان می‌کنیم که بسیاری از مشاغل متأسفانه به دست فراموشی سپرده شده یا از بین می‌روند. محصولات روستای دشتک در تور شیراز شامل انگور، گردو، کتیرا، عسل طبیعی، بادام و انار می‌باشند.

بازدید از روستای دشتک شیراز

در همه فصل‌های سال می‌توانید از روستای دشتک شیراز بازدید کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم در اواخر بهار و اوایل پاییز به این روستا سفر کنید تا زیبا‌یی‌ها و طبیعت بکر آن را در بهترین حالت خود مشاهده نمایید.

آدرس روستای دشتک شیراز

استان فارس، جاده مرودشت به کامفیروز