75 / 100

تفریحات در سفر به شیراز اونقدر زیاده که واقعا برای دیدن تمام مکان های طبیعی و تاریخی و فرهنگی اون باید برای خودتون یک لیست تهیه کنید و یا از یک راهنما کمک بگیرید. شیراز یکی از مهم ترین و البته زیباترین شهرهای گردشگری در ایرانه که علاوه بر هموطنان، مسافران خارجی رو هم بخاطر داشتن جاذبه های گردشگری بسیار مشهور مثل تخت جمشید به سمت خودش جذب میکنه. باغ ها و عمارت های زیبای زیادی در شیراز وجود داره که با اینکه فاصله چندانی از هم ندارند ولی تعداد زیادشون ممکنه باعث بشه بازدید از اون ها رو فراموش کنید.

تفریحات در سفر به شیراز

شیراز علاوه بر داشتن آثار باستانی مشهوری مثل تخت جمشید عظیم و زیبا، آرامگاه کوروش کبیر، نقش رستم و رجب که تابلوهایی از جنس سنگ و در دل کوه هستند، زیبایی های دیگه اما با معروفیت کمتر هم داره. عمارت ها و باغ های زیبا و قدیمی با معماری تلفیقی ایرانی-اسلامی و باغ موزه های زیبا با اطلاعات تاریخی و فرهنگی همگی در کنار هم و در کنار طبیعت زیبای شیراز اون رو به شهری تبدیل کردند که دیدنش برای هر فردی واجبه.

از شهر شیراز چقدر اطلاعات دارید؟

شهر شیراز پایتخت استان فارسه و تقریبا در جنوب کشور ایران قرار گرفته. مساحت شیراز حدود ۲۴۰ کیلومتر مربعه و حدود ۵.۱ میلیون نفر جمعیت داره. آب و هوای شیراز از نوع گرم و نسبتا خشک محسوب میشه و به همین دلیل تابستون هایی گرم و زمستون های سرد داره. اما آب و هوا طبیعت اون در فصل های بهار و پاییز بسیار زیبا و دیدنیه. از زمان باستان تا به حال شیراز یکی از شهرهای مهم ایران زمین بوده، برای مثال در دوران زندیه پایتخت کشور ایران بود و هنوز هم از شهرهای مهم و بزرگ کشور به حساب میاد.

شهر زیبای شیراز به دلیل داشتن مکان هایی مثل تخت جمشید، آرامگاه کوروش بزرگ، حافظیه و عمارت ها باغ های متعدد نه تنها در بین ایرانیان بلکه در بین بسیاری از توریست ها و گردشگران خارجی هم محبوبیت و شهرت زیادی داره.

در شیراز از چه جاهایی دیدن کنیم؟

همونطور که گفتیم شیراز به قدری از نظر داشتن مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری غنی هست که بتونه برای یک هفته کامل شما رو سرگرم نگه داره و غرق در زیبایی خودش بکنه. اگر اهل شهر و ادبیات، تاریخ باستان ایران، تاریخ بعد از اسلام، معماری ایرانی-اسلامی و یا طبیعت گردی هستید، شیراز مطمئنا میتونه انتظارات شما رو برآورده کنه. در ادامه قصد داریم تا به چند مورد از مکان های دیدنی شهر شیراز اشاره کنیم.

گردش در بازار وکیل، از تفریحات در سفر به شیراز

بازار وکیل در شیراز که از وکیل الرعایا به جا مونده هنوز هم بعد از گذشت چند قرن در قلب شهر شیراز در حال فعالیته. معماری این بازار بسیار خاص و بینظیره و از دو راسته شمالی و جنوبی تشکیل شده. در راسته های این بازار غرفه های قدیمی و زیبا و رنگارنگ مختلف فعالیت میکنند. شما میتونید هر چیزی که به دنبالش هستید مثل سوغاتی و صنایع دستی، ادویه و خوراکی های محلی، پارچه، فرش های دستباف و گلیم و گبه های ساخته دست عشایر رو توی این بازار پیدا کنید.

اگر به دنبال این هستید که عرقیجات خالص و باکیفیت شیرازی مثل بهارنارنج و پونه کوهی رو پیدا کنید بهترین مکان برای پیدا کردن ادویه ها، عرقیجات و شیرینی های شیرازی هستید حتما به بازار تاریخی وکیل سری بزنید.

شیراز

سرای مشیر

همونطور که گفتیم شهر شیراز شهری با آثار تاریخی و فرهنگی متعدده که در فاصله کم از هم قرار گرفتند. سرای مشیر که با نام سرای گلشن هم معروفه از یادگاری های فتحعلی شاه قاجاره که در همسایگی بازار وکیل قرار گرفته. توصیه میکنیم برای خرید صنایع دستی و محصولات شیرازی مثل خاتم کاری، قلم زنی، معرق کاری و میناکاری به سرای مشیر سر بزنید. البته حتی اگه قصد خرید چیزی هم نداشته باشید برای تماشای این بازار قدیمی با معماری زیبا و حجره های قدیمی و درختان نارنج و حوض درون حیاط بازار حتما از این بازار دیدن کنید.

شیراز

تفریحات در سفر به شیراز | بازار حاجی

این بازار از دو بازار وکیل و مشیر هم قدیمی تره و قدمت اون به دوره دیلمیان برمیگرده. بازار حاجی در خیابان لطفعلی خان قرار گرفته و پر از حجره هایی با اجناس مختلف مثل پارچه های رنگی و ترمه و پوشاک محلی و سنتی شیراز و خشکبار و آجیل است که با صحنه رنگارنگ و متفاوتی که ایجاد کردند میتونن یکی از تفریحات سفر به شیراز برای شما محسوب بشن.

باغ ارم شیراز

باغ ارم هم مثل تخت جمشید و یا حافظیه از نمادهای شهر شیراز هستند. شما بعد از گذر از روی پل نماز که روی رود خشک قرار گرفته به باغ ارم شیراز می رسید. باغ ارم، یکی از زیباترین باغ های ایرانی با معماری خیره کننده و فوق العاده است که به ثبت جهانی هم رسیده. علاوه بر این، باغ ارم باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز هم هست و به همین دلیل میتونید انواع گل و گیاهان بومی ایران رو در این باغ پیدا کنید.

باغ موزه نارنجستان قوام

نارنجستان قوام باغ و عمارت زیبایی است که در دوران حکومت قاجار و توسط حاکم فارس یعنی قوام الملک ساخته شده و به همین دلیل هم باغ نارنجستان قوام نام گرفته. اگر به این باغ زیبا سر بزنید هم میتونید از معماری خیره کننده، هم از فضای سبز بسیار زیبا و چشم نواز و هم از اشیای قدیمی و تاریخی اهدایی توسط پروفسور آرتور پوپ، ایران شناس معروف دیدن کنید.

تفریحات در سفر به شیراز | آرامگاه سعدی

سعدی یکی از بزرگترین و مشهورترین شاعران ایران و زبان فارسیه که آثارش نه تنها در بین ایرانیان بلکه بین خوانندگان غیر فارسی زبان به صورت ترجمه هم بسیار محبوبه. به همین دلیل خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی هم تمایل دارند تا از آرامگاه سعدی در شهر شیراز دیدن کنند. آرامگاه سعدی با باغ و فضای سبز زیبای اطراف و گنبد منحصر به فرد فیروزه ای رنگش جایی بسیار زیبا و دل انگیز برای گذراندن وقت و یکی از تفریحات در سفر به شیراز محسوب میشه.

ارگ کریم خان

اگر به تاریخ و بازدید از مکان های تاریخی و باستانی علاقه دارید حتما باید از شهر شیراز دیدن کنید. به عنوان مثال بازدید از ارگ کریمخان میتونه یکی از بهترین تفریحات در سفر به شیراز برای شما به حساب بیاد. ارگ کریمخان در واقع یک دژ نظامی و مسکونی هست که در دوران زندیه ساخته شده.

این ارگ زیبا و باشکوه دیوارهای بلند و برج های سر به فلک کشیده در چهار گوشه اش داره و در دوران ابتدایی ساخت، محل زندگی فرمانروایان محلی بود. بعد از اون، از این ارگ به عنوان زندان استفاده کردند و اکنون هم در حال تبدیل شدن به یک موزه بزرگ در شیرازه.

تفریحات در سفر به شیراز | آرامگاه حافظ

حافظ احتمالا بزرگترین و پرآوازه ترین شاعر ایرانه و در بین افراد ایرانی و افراد غیر ایرانی و علاقه مند به شعر و ادبیات جایگاه ویژه ای داره. آرامگاه این شاعر بزرگ و مشهور در دوران پهلوی در شهر شیراز ساخته شده. آرامگـاه حافظ دارای گنبد بسیار زیبایی در میان یک باغ سرسبز و زیبا و بزرگه. آرامگاه حافظ هم یکی از نمادهای معروف شهر شیراز به شمار میره.

شیراز

دروازه قرآن

دروازه قرآن ورودی شهر شیرازه که در سمت شمالی این شهر قرار گرفته و در کنار اون هم مراکز و امکانات تفریحی و گردشگری زیادی احداث شده و وجود داره و به همین دلیل دیدار از این منطقه میتونه به یکی از قسمت های فراموش نشدنی تفریحات در سفر به شیراز تبدیل بشه. توصیه میکنیم که هنگام شب از دروازه قرآن دیدن کنید چون نورپردازی فوق العاده زیبایی داره. همینطور آبشارهای مصنوعی زیبا و آرامگاه خواجوی کرمانی هم در کنار دروازه قرآن شیراز قرار گرفته که هنگام دیدار از دروازه قرآن میتونید از این مکان ها هم دیدن کنید.