آبشار کوهمره سرخی در استان فارس، شهرستان شیراز قرار دارد. این آبشار جز آبشارهای ایران مربوط به روستای رمقان بوده و در فاصله ۷۶ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. در این مقاله به معرفی آبشار کوهمره سرخی می‌پردازیم و اطلاعاتی در خصوص اکوسیستم این منطقه ارائه می‌دهیم. دسترسی به آبشار کوهمره سرخی و آدرس آن نیز موضوعی است که در نهایت مورد پوشش قرار می‌گیرد. آبشار کوهمره سرخی که برخی از افراد آن را به نام آبشار رمقان می‌شناسند، در بین انبوهی از درختان بلوط نمایانگر است.

آبشار رمقان

در این مسیر روستاهای زیادی قرار دارند که بسیار طبیعت متنوع و چشم‌نوازی دارند. در بین تمام این روستا‌ها، روستای رمقان در لیست بهترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی قرار دارد که دارای شالیزارهای مختلفی هستند. جنگل‌های بلوط کهن و انبوه در مجاورت این روستا دیده می‌شود. رمقان دارای آبشارهای بسیار زیبا و خاصی ست که مشهورترین آن آبشار کوهمره سرخی است. این آبشار از بین درختان پر شاخ و برگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جریان می‌یابد و به رگ حیات منطقه تبدیل شده است. برای بازدید از آبشار کوهمره سرخی می‌بایست یک زمان پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای از روستا رمقان با پای پیاده در نظر داشته باشید.

در واقع آبشار کوهمره سرخی از دل زمین می‌جوشد و در قالب رودخانه‌ای وسیع وارد شالیزارهای انبوه می‌شود. سپس در ادامه مسیر خویش، روستاها را در می‌نوردد. این رود همانند شاهرگی مهم از میان زمین‌های روستاها عبور می‌کند و در نهایت از روی کوهستان به سمت پایین سرازیر می‌شود. آبشار دارای ارتفاعی بیش از 60 متر است و در بین جنگل‌های انبوه و قدیمی بلوط در جریان است. این ترکیب، منظره‌ای بسیار تماشایی ایجاد می‌کند به طوری که آب در آن حرکت داده شده و وارد رودخانه می‌شود.

آدرس آبشار کوهمره سرخی

این آبشار در 50 کیلومتری شهر شیراز قرار داشته به طوری که از مسیر کازرون جاده فرعی به مقصد ابشار است. نام کوهمره از دوره صفویه در متون تاریخی دیده می‌شود و برای اولین بار در روزنامه ملا جالا منجم به کار گرفته شده است. منطقه کوهمره به سه ناحیه نودان، جروق و سرخی تقسیم می‌شود. کوهمره امروز در لیست شهرستان‌های شیراز است. سرزمینی کوهستانی و جنگلی است که در حدود 3 هزار کیلومترمربع وسعت دارد.

در کوهستان کوهمره سرخی قله‌های زیادی دیده می‌شود. بلندترین قله مشهور به کوه دول است و در حدود 3200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آبشار کوهمره سرخی در بالادست شالیزارهای برنج دیده می‌شود و در بخش غرب روستا در حاشیه جاده قرار گرفته است. وقتی قرار است از آبشاری دیدن کنید بهتر است لباس مناسب به همراه داشته باشید، کفش راحتی به پا کنید و بهترین زمان سفر را انتخاب کنید به این ترتیب خاطراتی بی­نظیر برایتان رقم خواهد خورد.

بهترین زمان بازدید از آبشار کوهمره سرخی یا رمقان

وقتی آبشار کوهمره سرخی را انتخاب کنید همه زیبایی‌ها را در کنار هم خواهید دید. بهترین زمان برای بازدید از آبشار کوهمره سرخی بهار است. البته کسانی که شیرازگردی کرده‌اند می‌دانند که اردیبهشت بهترین زمان بازدید از این شهر است. این منطقه فوق‌العاده سرسبز است و گزینه مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. وقتی وارد روستای رمقان می‌شوید از همان ابتدا حس خوبی خواهید داشت. اگر زمان خوبی دارید با طی مسافتی در حدود 15 دقیقه به رودخانه قره اقاچ خواهید رسید. این رودخانه با پل بزرگ و خاص خود شهرت زیادی دارد و نظر افراد را به خود جلب کرده است.

شما می‌توانید جاده کوهمره را ادامه دهید تا به جاذبه‌های گردشگری جالب‌تری دست یابید. از پل قراقاچ می‌توان وارد جنگل پرتراکم بلوط شد. پمپ بنزین و گازوئیل نیز در دسترس و در مسیر قرار دارد. وقتی از این منطقه عبور کردید به یک سه راهی می‌رسید که مسیر سمت راست به روستای ماصرم می‌رسد.

آبشار کوهمره سرخی فقط یک آبشار ساده نیست شما می‌توانید به محیط اطراف سرای روستای ماصرم بروید و از مکان زیبای آن لذت ببرید.