64 / 100

بسیاری استان فارس را زادگاه تمدن ایران باستان نامیده اند. شهر شیراز، مرکز رنگ وارنگ این استان را هم شهر شعر، ادبیات و باغ های ایرانی می نامند. مردم شیراز با خونگرمی و میهمان نوازی خاصی از گردشگران داخلی و خارجی استقبال می کنند. از هر گردشگر خارجی که درباره این مردم بپرسید، با نظرات مثبتش درباره آن ها مواجه خواهید شد. سفر به امپراطوری ایران باستان و همچنین دنیای ادبیات و شاعران بزرگ تاریخ ایران، بهترین کاریست که در ۴۸ ساعت می توانید در سفر به شهر شیراز و البته اطرافش انجام دهید.

با بی شمار سایت های تاریخی و فرهنگی که در شهر شیراز و همچنین خارج از این شهر وجود دارند، کارهای زیادی برای انجام دادن در ۴۸ ساعت خواهید داشت! پیشنهاد می کنیم که روز اول را خارج از شهر سپری کنید و به دنیای ایران باستان و امپراطوری بزرگ آن بروید.

از آنجایی که بیشتر طول روز اول را زیر نور خورشید گرم استان فارس خواهید بود، حتما عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و البته مقدار زیادی آب و تنقلات به همراه داشته باشید.

پاسارگاد، پایتخت ایران در دوران هخامنشی (حدود ۵۵۰-۳۳۰ قبل از میلاد مسیح) جاییست که شما از آرامگاه شاه بزرگ هخامنشی کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ های هخامنشی، آرامگاه کمبوجیه و …. دیدن خواهید کرد. پاسارگاد یک محوطه باستانی با شکوه و بسیار با اهمیت است که حتما باید آن را ببینید.

شیراز گردی در عرض 48 ساعت

در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب محوطه باستانی پاسارگاد، مشهور ترین محوطه تاریخی ایران و یکی دیگر از پایتخت های هخامنشیان به نام تخت جمشید قرار گرفته است. پس از اینکه از دروازه با شکوه ملل تخت جمشید وارد آن شدید، در تاریخ سفر کنید و خود را جای نمایندگانی از کشورهای دیگر بگذارید که هدایایی را برای پادشاه پیشکش می آوردند.
حجاری های شکوهمند راه پله ها و دیوارهای این محوطه و نقوش زیبای گل لوتوس و سربازان ایرانی مطئمنا هر گردشگری را چه داخلی باشد و چه خارجی، به وجد خواهد آورد.
سفر خود در تاریخ را در نقش رستم ادامه دهید. اینجا مکانیست صخره ای که پادشاهان بزرگ هخامنشی از جمله داریوش بزرگ آرمیده اند. کعبه زرتشت هم که به نظر می رسد یک آتشکده بوده، در مقابل این گوردخمه ها واقع شده است. فاصله این مکان از نقش رجب بسیار کم است، پس حتما از این مکان هم دیدن می کنیم.

۲۴ ساعت دوم، صبح هنگام

حال که درس تاریخ روز گذشته خود را به خوبی پاس کردید، وقتش رسیده که سر کلاس فرهنگ ایرانی بنشینید! هر کسی از تماشای طلوع خورشید لذت می برد، اما پیشنهاد می کنیم که صبح این روز را به جای تماشای طلوع، به تماشای رقص نور خورشید در مسجد نصیر الملک شیراز یا همان مسجد صورتی اختصاص دهید.

در اینجا نور خورشید از لا به لای شیشه های رنگی مسجد عبور کرده و بر روی فرش های ناب ایرانی می نشیند. هر گوشه از این مسجد، یک لوکیشن عالی برای عکاسی است. مطمئنا با ورود به این مسجد، دیگر نمی خواهید از آن خارج شوید!

اگر موفق به خروج از این مسجد شدید، در ادامه سفر به شهر شیراز خیابان لطف علی خان زند را تا بازار وکیل پیاده روی کنید. در این بازار چشمانتان مبهوت مغازه های جواهر فروشی و قالیچه ها خواهند شد و بوی ادویه ها شما را به درون غرفه ها می کشانند.

شما اکنون در جایی هستید که به محوطه زندیه شهرت دارد. سری به هم به مسجد و کاشی کاری های زیبایش و همچنین حمام تاریخی وکیل شیراز بزنید. در این مرحله و بعد از این بازدیدها، بهتر است کمی هم به فکر شکم خود باشید. سفره خانه سنتی سرای مهر در بازار، گزینه مناسبی برای صرف ناهار است.

یک ظرف دیزی سنگی داغ و خوشمزه و یا کباب مرغ این رستوران به همراه دوغ محلی، شما را برای ادامه گشت و گذار در عصر آماده می کند!

شیراز گردی در عرض 48 ساعت

عصر هنگام

استراحت بس است! وقتی نمانده و جاذبه های گردشگری شیراز هم تمامی ندارند! بعد از ظهر پیشنهاد ما بازدید از بنای تاریخی ارگ کریم خان است که از دوران زندیه به یادگار مانده است. با وجود یک حیاط دوست داشتنی پر از درختان مرکبات و یک استخر مرکزی، کمی سخت است که بگوییم اینجا زمانی یک زندان بوده! تماشای کاشی کاری ارزنده که شعرهای شاهنامه را نمایش می دهند، فراموش نکنید.

در ادامه سفر به شهر شیراز به یکی از باغ های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام باغ ارم شیراز بروید. درون این باغ خرم و با صفا، علاوه بر درختان سر به فلک کشیده و گل های زیبا، عمارتی با شکوه با تزئینات کاشی کاری زیبا هم جای خوش کرده است.

شیراز گردی در عرض 48 ساعت

هنگام غروب

سفر به شهر شیراز را با شب نشینی با دو شاعر معروف ایرانی، یعنی حافظ و سعدی به پایان برسانید. ایرانیان از هر قوم و تباری، به طرزی عجیب عاشق این دو شاعر و حکیم بزرگ هستند. مقبره حافظ همواره پر از گردشگران خارجی و داخلی است که برای ادای احترام به این شخص بزرگ به شیراز سفر کرده اند.

فراموش نکنید که در این مکان فال حافظ بگیرید. آرامگاه سعدی در هنگام غروب کمی خلوت تر است و شما را قادر می سازد تا با حکایت های دل نشین سعدی کمی خلوت کنید. گلستان و بوستان سعدی از بزرگترین کتبی هستند که در بسیاری از مکان های دنیا تدریس می شوند. جای تعجب ندارد که در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک آمریکا، شعر “بنی آدم” سعدی نگاشته شده است.

شیراز گردی در عرض 48 ساعت

سفر به شهر شیراز یا بهتر بگویم سفر ۴۸ ساعته ما به شیراز در اینجا به پایان می رسد، ولی هنوز بی شمار جاذبه تاریخی و طبیعی باقی مانده که نتوانستیم ببینیم. بنابراین پیشنهاد می کنم که برای سفر به شهر شیراز و استان فارس، حداقل یک هفته وقت اختصاص دهید.